Izložba “TRON” Pavel Surovi

Izložba “TRON” Pavel Surovi

 

Izložba svetski priznatog grafičkog dizajnera i nagrađivanog modnog fotografa Pavela Surovog prikazuje bogatstvo različitosti narodnih nošnji naroda Balkana. Njegov rad je specifična reinterpretacija narodnih nošnji kao nematerijalnog kulturnog nasleđa, koja smelo komponuje tradicionalne elemente prikazijući ih iz originalne perspektive, koja na specifičan način menja estetične i tradicionalne modele. Stavljajući spoj tradicije i duhovnosti u fokus, izložba “Tron” predstavlja originalne i autentične narodne nošnje Balkana.

Naziv izložbe “Tron” predstavlja u svetskom i duhovnom smislu borbu naroda za moć t.j. prestol. Sam naziv aludira da arhaične narodne nošnje crpe inspiraciju sa kraljevskih dvorova, a kraljevske krune simbolizuju svadbena oglavlja. Na kraljevskom dvoru pored raskoši do izražaja dolazi ženska lepota, koja je glavna inspiracija mnogih umetnika i svaka žena želi da bude najlepša, da bude na Tronu. Različiti narodi kroz svoju narodnu nošnju ističu svoje autentične simbole i obeležja, koji ih odredjuju kao narod i u tom smislu čine jedinstvenim i posebnim. Autor i fotograf Pavel Surovy je svojim etnografskim istraživanjem i kroz  fantasmagorične fotografije tu podudarnost sublimirao u jedan originalan

i jedinstveni iskaz.

Posebno bitan element njegovog umetničkog pristupa je poimanje ženske lepote kao neistroijske, odnosno vanvremenske estetske kategorije. Kroz umetničko otkrivanje  mističnosti narodnih nošnji, verovanja i mitova iz različitih epoha progovara arhetip Afroditine lepote. Stvara moderni etno art koncept i novi pristup tradicionalnom nasleđu, koji kroz alegoriju spajaju prošlost i budućnost. Njegov rad je plod traganja za idejom večne lepote, za duhovnom inspiracijom  kojom je nadahnuta njegova umetnost, za snovima i nedostižnom večnošću, za izrazom koji menja pogled na ženu, religiju, istoriju i tradiciju i, na posletku, za eksperimentom i filozofskom igrom koja provocira i menja ukorenjene dogme i obrasce ponašanja.

Svojim umetničkim istraživanjem pokazuje da je u hrišćanskoj civilizaciji svaka iskonska lepota, a sa tim i ženska lepota, podložna skrivanju, a posebno u narodnim nošnjama, koje iza mnoštva slojeva podsuknji, čipki, traka, mašni i vezova, skrivaju nedosežni ideal lepote. Narodna nošnja je obeležena, s jedne strane, ovozemaljskom težnjom za slavom koja simbolički progovara kroz dukate, perle i krune, dok je sa druge strane, ista ta nošnja obeležena simbolima duhovnosti i religioznosti. Na primer, simbol jabuke sa drvetapoznanja, dobra i zla, kao prvobitnog greha i izgona iz raja, postoji u narodnim običajima, a time i narodnim nošnjama, čiji su neizostavni deo. Кroz nošnju i simbolima na njima je na različite načine simbolično prisutan i predstavljen Isus Hristos i Bog.

Takođe, žene su nosile krstove u rukama, na grudima, izvezene na oplećcima, čak i duvane perle od krstova i cveća. Na tragu religijske simbolike, i oglavlja često predstavljaju “jedno telo” u biblijskom značenju, tj. simboličko spajanje žene i muškarca u jedno telo sa jednom dušom – pero koje mladoženja nosi na šeširu na dan venčanja stavljalo se unutar ženske krune (tzv. parte) posle venčanja, koji se tako čuvaju godinama iznad bračnog kreveta, kao simbol vernosti i odanosti. Stara nošnja predstavljala je, na eksplicitne ili sugestivne načine, pripadnost određenoj etničkoj grupi i religiji kroz boje narodnih obeležja na keceljama, oplećcima, peškirima ili ćilimima.

Izložba pokazuje i kako su stari hrišćanski simboli poput svetog grala, sunca, semena, krune, krsta, kolovrata, srca ili grlice, zapravo simboli ujedinjenja utkani u narodnu nošnju kao čuvari, ali i nosioci sreće, blagostanja i berićetnosti. Gledajući fotografije Pavela Surovog, postaje jasno da su stare narodne nošnje nastale pod uticajem mode kraljevskih dvorova i ratničke odore, svetske mode, ali i u zavisnosti od dostupnosti materijala i tkanina određenog podneblja i doba. Sav umetnički scenario, scenografija, odevni stil, izbor ćilima i prekrivača, izbor i kombinacija nošnji i boja, fotografsko kadriranje i retuširanje, čiji je rezultat izložba “Tron”, delo su fotografa Pavela Surovog.

KRATKI OSVRT NA RAD PAVELA SUROVOG

Pavel Surovi je svetski poznat grafički dizajner, modni fotograf, kolekcionar narodne nošnje, koji tradiciju i kulturu prikazuje kroz prizmu svojih duhovnih i filozofskih pogleda. U okviru promocije grada, kada je Novi Sad poneo titulu Evropske prestonice kulture u 2022. godini, Pavel Surovi se predstavio izložbom „Slava“, koja je premijerno otvorena čak u sedam kulturnih stanica.

Učestvovao je na međunarodnom Etnology Festu u Beogradu, na međunarodnom festivalu IBEFF etnomode u Sankt Peterburgu u Rusiji, na međunarodnom festivalu „Biserna grana“, kao i na festivalima u Slovačkoj republici. Svoju izložbu  „Slovačka Lepota“ prikazo je u galeriji na Bratislavskoj tvrđavi, nekadašnjoj rezidenciji  kraljice Marije Terezije, a povodom obeležavanja Dana ustavnosti Republike Slovačke.

Dobitnik je nagrade Slovak Multimedia PRIX (2003) za najbolju multimedijalni rad u Slovačkoj republici. Osvojio je prvu nagradu žirija na takmičenja HiiiBrand (2010) u Kini za najbolji svetski brend i dobitnik je evropskog Oskara Design Angel na AdPrintFestivalu (2012) za najbolji logo dizajn u Evropi. Njegova dizajnerska rešenja objavljivana su širom sveta.

Dve godine zaredom osvaja prvu nagrada žirija na IBEFF festivalu etnomode u Rusiji u kategoriji modna fotografija. Dobitnik je brojnih priznanja za portretnu i modnu fotografiju na svetskim fotografskim takmičenjima. Proglašem je za najboljeg portretnog fotografa u Češkoj republici na međunarodnom foto salonu Bohemija u Pragu, a u Vsetinu za najboljeg fotografa bijenala. U Sloveniji je dobitnik zlatne medalje Foto saveza Slovenije u kategoriji serija i proglašen najboljim autorom i fotografom 23. Celjskog foto salona. Na međunarodnim foto takmičenjima u umetničkoj fotografiji osvojio je po dve zlatne medalje u kategoriji kolorna i crno-bela fotografija u Belgiji i Gruziji.

Za kratko vreme  osvojio je čak 23 zlatne medalje, 30 srebnih i više bronzanih medalja na međunarodnim foto takmičenjima u Rusiji, Francuskoj, Belgiji, Češkoj, Gruziji, Crnoj Gori, Bugarskoj, Sloveniji, Hrvatskoj, Albaniji, Turskoj, Kipru, Severnoj Makedoniji, Nikaragvi, Indiji, Islandu… Prošle godine je imao samostalne izložbe u Kisaču, Somboru, Novom Sadu i u Beogradu. Izložba „Corona“  imala je svetsku premijeru u Parizu a izložba „Prestol“ je predstavljena u Mariboru u Sloveniji.

Izložba svetski priznatog grafičkog dizajnera i nagrađivanog modnog fotografa Pavela Surovog prikazuje bogatstvo različitosti narodnih nošnji naroda Balkana. Njegov rad je specifična reinterpretacija narodnih nošnji kao nematerijalnog kulturnog nasleđa, koja smelo komponuje tradicionalne elemente prikazijući ih iz originalne perspektive, koja na specifičan način menja estetične i tradicionalne modele. Stavljajući spoj tradicije i duhovnosti u fokus, izložba “Tron” predstavlja originalne i autentične narodne nošnje Balkana.

Naziv izložbe “Tron” predstavlja u svetskom i duhovnom smislu borbu naroda za moć t.j. prestol. Sam naziv aludira da arhaične narodne nošnje crpe inspiraciju sa kraljevskih dvorova, a kraljevske krune simbolizuju svadbena oglavlja. Na kraljevskom dvoru pored raskoši do izražaja dolazi ženska lepota, koja je glavna inspiracija mnogih umetnika i svaka žena želi da bude najlepša, da bude na Tronu. Različiti narodi kroz svoju narodnu nošnju ističu svoje autentične simbole i obeležja, koji ih odredjuju kao narod i u tom smislu čine jedinstvenim i posebnim. Autor i fotograf Pavel Surovy je svojim etnografskim istraživanjem i kroz  fantasmagorične fotografije tu podudarnost sublimirao u jedan originalan

i jedinstveni iskaz.

Posebno bitan element njegovog umetničkog pristupa je poimanje ženske lepote kao neistroijske, odnosno vanvremenske estetske kategorije. Kroz umetničko otkrivanje  mističnosti narodnih nošnji, verovanja i mitova iz različitih epoha progovara arhetip Afroditine lepote. Stvara moderni etno art koncept i novi pristup tradicionalnom nasleđu, koji kroz alegoriju spajaju prošlost i budućnost. Njegov rad je plod traganja za idejom večne lepote, za duhovnom inspiracijom  kojom je nadahnuta njegova umetnost, za snovima i nedostižnom večnošću, za izrazom koji menja pogled na ženu, religiju, istoriju i tradiciju i, na posletku, za eksperimentom i filozofskom igrom koja provocira i menja ukorenjene dogme i obrasce ponašanja.

Svojim umetničkim istraživanjem pokazuje da je u hrišćanskoj civilizaciji svaka iskonska lepota, a sa tim i ženska lepota, podložna skrivanju, a posebno u narodnim nošnjama, koje iza mnoštva slojeva podsuknji, čipki, traka, mašni i vezova, skrivaju nedosežni ideal lepote. Narodna nošnja je obeležena, s jedne strane, ovozemaljskom težnjom za slavom koja simbolički progovara kroz dukate, perle i krune, dok je sa druge strane, ista ta nošnja obeležena simbolima duhovnosti i religioznosti. Na primer, simbol jabuke sa drvetapoznanja, dobra i zla, kao prvobitnog greha i izgona iz raja, postoji u narodnim običajima, a time i narodnim nošnjama, čiji su neizostavni deo. Кroz nošnju i simbolima na njima je na različite načine simbolično prisutan i predstavljen Isus Hristos i Bog.

Takođe, žene su nosile krstove u rukama, na grudima, izvezene na oplećcima, čak i duvane perle od krstova i cveća. Na tragu religijske simbolike, i oglavlja često predstavljaju “jedno telo” u biblijskom značenju, tj. simboličko spajanje žene i muškarca u jedno telo sa jednom dušom – pero koje mladoženja nosi na šeširu na dan venčanja stavljalo se unutar ženske krune (tzv. parte) posle venčanja, koji se tako čuvaju godinama iznad bračnog kreveta, kao simbol vernosti i odanosti. Stara nošnja predstavljala je, na eksplicitne ili sugestivne načine, pripadnost određenoj etničkoj grupi i religiji kroz boje narodnih obeležja na keceljama, oplećcima, peškirima ili ćilimima.

Izložba pokazuje i kako su stari hrišćanski simboli poput svetog grala, sunca, semena, krune, krsta, kolovrata, srca ili grlice, zapravo simboli ujedinjenja utkani u narodnu nošnju kao čuvari, ali i nosioci sreće, blagostanja i berićetnosti. Gledajući fotografije Pavela Surovog, postaje jasno da su stare narodne nošnje nastale pod uticajem mode kraljevskih dvorova i ratničke odore, svetske mode, ali i u zavisnosti od dostupnosti materijala i tkanina određenog podneblja i doba. Sav umetnički scenario, scenografija, odevni stil, izbor ćilima i prekrivača, izbor i kombinacija nošnji i boja, fotografsko kadriranje i retuširanje, čiji je rezultat izložba “Tron”, delo su fotografa Pavela Surovog.

KRATKI OSVRT NA RAD PAVELA SUROVOG

Pavel Surovi je svetski poznat grafički dizajner, modni fotograf, kolekcionar narodne nošnje, koji tradiciju i kulturu prikazuje kroz prizmu svojih duhovnih i filozofskih pogleda. U okviru promocije grada, kada je Novi Sad poneo titulu Evropske prestonice kulture u 2022. godini, Pavel Surovi se predstavio izložbom „Slava“, koja je premijerno otvorena čak u sedam kulturnih stanica.

Učestvovao je na međunarodnom Etnology Festu u Beogradu, na međunarodnom festivalu IBEFF etnomode u Sankt Peterburgu u Rusiji, na međunarodnom festivalu „Biserna grana“, kao i na festivalima u Slovačkoj republici. Svoju izložbu  „Slovačka Lepota“ prikazo je u galeriji na Bratislavskoj tvrđavi, nekadašnjoj rezidenciji  kraljice Marije Terezije, a povodom obeležavanja Dana ustavnosti Republike Slovačke.

Dobitnik je nagrade Slovak Multimedia PRIX (2003) za najbolju multimedijalni rad u Slovačkoj republici. Osvojio je prvu nagradu žirija na takmičenja HiiiBrand (2010) u Kini za najbolji svetski brend i dobitnik je evropskog Oskara Design Angel na AdPrintFestivalu (2012) za najbolji logo dizajn u Evropi. Njegova dizajnerska rešenja objavljivana su širom sveta.

Dve godine zaredom osvaja prvu nagrada žirija na IBEFF festivalu etnomode u Rusiji u kategoriji modna fotografija. Dobitnik je brojnih priznanja za portretnu i modnu fotografiju na svetskim fotografskim takmičenjima. Proglašem je za najboljeg portretnog fotografa u Češkoj republici na međunarodnom foto salonu Bohemija u Pragu, a u Vsetinu za najboljeg fotografa bijenala. U Sloveniji je dobitnik zlatne medalje Foto saveza Slovenije u kategoriji serija i proglašen najboljim autorom i fotografom 23. Celjskog foto salona. Na međunarodnim foto takmičenjima u umetničkoj fotografiji osvojio je po dve zlatne medalje u kategoriji kolorna i crno-bela fotografija u Belgiji i Gruziji.

Za kratko vreme  osvojio je čak 23 zlatne medalje, 30 srebnih i više bronzanih medalja na međunarodnim foto takmičenjima u Rusiji, Francuskoj, Belgiji, Češkoj, Gruziji, Crnoj Gori, Bugarskoj, Sloveniji, Hrvatskoj, Albaniji, Turskoj, Kipru, Severnoj Makedoniji, Nikaragvi, Indiji, Islandu… Prošle godine je imao samostalne izložbe u Kisaču, Somboru, Novom Sadu i u Beogradu. Izložba „Corona“  imala je svetsku premijeru u Parizu a izložba „Prestol“ je predstavljena u Mariboru u Sloveniji.