IZLOŽBA, SLOBODAN MAŠIĆ
Poslednjih par godina, nekako uvek u proleće, lokalnoj publici predstavljamo najznačajnije grafičke dizajnere sa ovih prostora, tačnije rečeno, njihove radove koje izlažemo u galeriji Kulturnog centra. Ove godine imam posebno zadovoljstvo i veliku čast što mi je pružena prilika da priredim izložbu Slobodana Mašića, jedne od najznačajnijih ličnosti iz sveta grafičkog dizajna druge polovine XX veka kod nas, ali i šire. Zahvaljujući dobrim ljudima, prijateljima i njegovoj supruzi Saveti Mašić, Šapčani u narednim danima imaju privilegiju da vide dobar deo dizajnerskog i izdavačkog opusa ovog svestranog, avangardnog umetnika i mislioca.
Slobodan Mašić je rođen 3. septembra 1939. Studirao je i diplomirao na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu. Bio je arhitekta, grafički dizajner, izdavač, slobodni umetnik.
Sa Leonidom Šejkom i Marijom Čudinom 1966. osniva alternativnu izdavačku kuću pod nazivom “Nezavisna izdanja”. Tokom pedeset godina objavio je kao nezavisni i slobodni izdavač nekoliko stotina izdanja u više stotina hiljada primeraka. Svoj prvi plakat napravio je 1966. za izložbu Radomira Damjanovića Damjana u novootvorenoj galeriji Doma omladine u Beogradu. Sa Savetom Mašić, Borom Ćosićem, Dragošem Kalajićem i Stefanom Bogdanovićem 1968. osniva “Studio Structure”, radionicu grafičkog i arhitektonskog dizajna. Oblikovao je znak beogradskog FEST-a, grafičku identifikaciju, plakat i katalog pozorišnog festivala BITEF, grafički dizajn filmova “Rani radovi” Želimira Žilnika i “Nevinost bez zaštite” Dušana Makavejeva, izradio je scenografiju za “Braću Karamazove” Dostojevskog u režiji Predraga Bajčetića u pozorištu Atelje 212, koja je bila zastupljena u antologiji svetske scenografije druge polovine XX veka.
Njegov prijateljski odnos sa Dragošem Kalajićem doveo je do pisanja “Manifesta za ujedinjenje Evrope” 1972, koji je te iste godine bio izložen na Venecijanskom bijenalu kada je grafički dizajn po prvi put bio izlagan u Veneciji. Njegovo prijateljstvo sa Jovanom Ćirilovim dovelo je do niza plakata pozorišnih predstava u Ateljeu 212 i Jugoslovenskom dramskom pozorištu.
Izlagao je na izložbama u Brnu, Varšavi, Tojami, Parizu, Monsu, Kolorado Springsu, Kilu, Štutgartu, Lahtiju, Sofiji, Ljubljani, Zagrebu, Novom Sadu, Beogradu itd. Samostalno je izlagao u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu, u Narodnom muzeju u Kragujevcu. Dobitnik je Nagrade Bijenala u Brnu / sa Savetom Mašić, nagrade Oktobarskog salona u Beogradu, dve nagrade Majskog salona u Beogradu / sa Savetom Mašić, dve nagrade BIO u Ljubljani. Zastupljen je u Likovnoj enciklopediji Jugoslavije izdatoj u Zagrebu uoči raspada zemlje, zastupljen je u ediciji “Who is who”, objavljenoj u Švajcarskoj, koja je dala pregled vodećih grafičkih dizajnera druge polovine XX veka u celom svetu, zastupljen je u “World Graphic Design Now”, objavljenoj u Japanu, koja obuhvata najveće majstore svetskog plakata u XX veku.
Preminuo je 25. maja 2016. u Beogradu, u 76. godini.
Otvaranje izložbe, ponedeljak, 12. jun u 19 časova, galerija Kulturnog centra.